Great Adventure of Material World

Lu Yang

“I don’t think the self exists. I think you have a superpower universe inside you and you can develop in that universe.” – Lu Yang

Welkom in de complexe, filosofische wereld van Lu Yang. In de eerste ruimte neemt de film ‘Great Adventure of Material World’ je mee op een uitgebreide odyssee. Deze nieuwe mythologie confronteert de al lang bestaande, menselijke vragen: ‘wat is “zelf” en wat is “de ander”?’ en ‘Is er leven na de dood?’ In elk hoofdstuk verken je een nieuw hiernamaals, totdat je eindelijk de materiële wereld bereikt. Langs deze route onderzoeken de avatars de aard van deze rijken: heeft ons skelet een geslacht? Wat is schaamte zonder referentiepunt? Hoe kan onze geest in de hel worden gemarteld, zonder een lichaam om de pijn te voelen? Warm je aan de gloed van deze schermen en wees getuige van het verhaal dat zich ontvouwt.

In de tweede ruimte nodigt Yang je uit om een ​​game te spelen die zich afspeelt in dezelfde wereld als de film ervoor. Tijdens het spel helpen androgyne avatars je bij de missie om nieuwe wijsheid te ontgrendelen en fantastische vijanden te verslaan (veel met Yang’s eigen gezicht). Zijn personages vechten, komen vaker terug en werken samen in veel van zijn kunstwerken, mijmerend over filosofieën die zijn gebaseerd op Yangs boeddhistische opvoeding. Voor hem is de wereld om ons heen een kwestie van perspectief “je kunt 1000 universums in je huis vinden, of één in je huid” – onze realiteit is niet stabiel, maar een van de vele om uit te kiezen.

In 2021 speelde meer dan een derde van de wereldbevolking videogames. Dit tijdverdrijf (ooit niche) is nu een massaal cultureel evenement. Net als film in de 20e eeuw en boeken in de tijd ervoor, nemen ze miljarden mensen op in alternatieve lichamen, werelden en levens. Door tussenfilmpjes, tijdsprongen en re-do’s destabiliseren videogames ons gevoel voor tijd. Lineaire vertelling doet er niet meer toe. Ze zijn gevuld met mogelijkheden tot reïncarnatie, het proberen van verschillende wegen en tactieken om te overwinnen. Ben je één met het personage? Speel je of wordt er met je gespeeld? Terwijl verschillende karakters variëren in kracht, zwakte en bekwaamheid ervaar je nieuwe manieren van zijn en treedt je op met Yang. De vraag is: hoe kun je dit nieuwe lichaam in het ‘echte’ leven bewonen?

Van bovenaf naar je loerend, verschijnt Yang’s monumentale opgeblazen sculptuur ‘Monster Head’. De brandende ogen van dit wezen kijken toe, terwijl je deze vragen van virtuele versus fysieke realiteit onderzoekt. Yang kent deze Medusa-achtige constructie vanuit de nachtmerries in zijn kindertijd. Hij was bang ’s nachts voor de inktzwarte duisternis van de gang van zijn appartement en ontmoette daar in gedachten een visioen van zijn eigen onthoofde, zwevende hoofd dat uit de duisternis barstte. Aan zijn droomwereld ontsnapt, spookt het nu door deze zaal.

Lu Yang | b. 1984, Shanghai
Het werk van multimediakunstenaar Lu Yang is te zien geweest in grote internationale musea en instellingen, waaronder recente solotentoonstellingen in het ARoS Aarhus Art Museum, Aarhus, Denemarken; Spiral, Tokio, Japan; M WOODS, Peking, China; UCCA, Peking, China; en Fukuoka Asia Art Museum, Fukuoka, Japan. Lu Yang werd onlangs bekroond met de BMW Art Journey in 2019 en benoemd tot Kunstenaar van het Jaar 2022 door Deutsche Bank.

Recente werken in grootschalige thematische tentoonstellingen waren onder meer te zien in de Biënnale van Venetië 2022, Asia Society Triënniale 2021, New York; Shanghai Biënnale 2018 en 2012; Biënnale van Athene 2018; Liverpool Biënnale 2016; Montreal Internationale Digitale Kunst Biënnale 2016; 56e Biënnale van Venetië 2015, China Paviljoen; en Fukuoka Asian Art Triënnale 2014.

Lu Yang op Instagram